Villkor för Boka med KAYAK

1. Allmänna bestämmelser

Dessa villkor för Boka med KAYAK ("Villkor") reglerar din bokning när du använder Boka med KAYAK på kayak.com eller på andra webbplatser där KAYAK har rätt att visa Boka med KAYAK ("webbplatsen").

Genom att använda Boka med KAYAK för din resebokning godkänner du dessa villkor. Fortsätt inte att använda Boka med KAYAK om du inte godkänner att följa alla villkor som anges på denna sida.

Följande terminologi gäller för dessa villkor: "Klient", "Du" och "Din" hänvisar till dig, den person som använder Book med KAYAK. "Företaget", "Oss själva", "Vi", "Vårt" och "oss" hänvisar till KAYAK Software Corporation ("KAYAK"). "Part", "Parter", eller "Vi", avser både dig och oss. All användning av ovanstående terminologi eller andra ord i singular, plural, versaler och/eller han/hon anses vara utbytbara och därför hänvisa till densamma.

2. Villkor

För att kunna använda vår webbplats eller våra tjänster, produkter:

  • Du måste vara minst 18 år gammal;
  • Du måste använda Boka med KAYAK i enlighet med dessa villkor;
  • Du måste ha laglig förmåga att ingå ett juridiskt bindande avtal.
  • Du får endast använda tjänsterna från Boka med KAYAK för att göra bokningar av vilken form som helst som erbjuds av våra tjänster om du har rätt att göra det både för din egen räkning och för tredje parts räkning; och
  • all information som du tillhandahåller måste vara sann, korrekt, aktuell och fullständig.

3. Allmänna regler och villkor

När du bokar tjänster med Boka med KAYAK, godkänner du att vi, eller en tredjeparts tjänsteleverantör, agerar som din representant under processen att boka sådana tjänster från den valda reseleverantören (definierad nedan). Genom att göra detta bemyndigar du oss också att göra en betalning för ovannämnda produkter/och/eller tjänster i ditt namn och för din räkning, efter behov. Vi skall se till att biljetterna utfärdas och debiterar dig, beroende på vilken produkt du bokar. Beloppet du kommer att debiteras visas innan din bokning bekräftas av dig. Reseleverantören ska omfatta alla resetjänstleverantörer, inklusive men inte begränsade till flygbolag, resebyråer online, hyrbilsföretag, kryssningsoperatörer, hotell och andra kortvariga logilösningar och andra leverantörer av resetjänster.

Du är skyldig att leverera alla uppgifter fullständiga och felfria, vilket är nödvändigt för bokningen. Om informationen är felaktig, icke fullständig eller om betalningen behandlas med ett kreditkort från en tredje person kan vi kräva ytterligare verifiering.

Vi ansvarar inte för schemalagda ändringar eller avbokningar av dina resor eller resplaner från reseleverantören. Flygbolag och andra reseleverantörer kan ändra, avboka eller planera om flygningen eller andra resetjänster som de handlägger. Tveka inte att meddela oss det finns några problem relaterade till resebokningen som har avtalats genom våra tjänster. Den tredje part vi använder för att tillhandahålla vår kundtjänst kommer att sträva efter att lösa situationen så snart som möjligt och inom kommersiellt rimliga standarder.

4. Immateriella rättigheter

Information som är tillgänglig via företagets webbplats, dess ursprungliga innehåll, funktioner och funktioner är och förblir den exklusiva egendomen för KAYAK och dess licensgivare. Webbplatsen är skyddad av upphovsrätt, varumärke och andra immateriella rättigheter. Det är förbjudet att reproducera eller använda varumärken, kommersiella namn eller andra kännetecken, inklusive webbplatsen KAYAK, och brott mot detta kommer att åtalas enligt tillämplig nationell och internationell lagstiftning.

5. Bagagerelaterade bestämmelser och avgifter

Bestämmelserna kring bagage återspeglas i <b>orderbekräftelsen</b> med KAYAK såväl som på <b>e-biljettkvittot</b>.

Som kund bör du kontakta det marknadsförande flygbolaget, som anges på din resplan, för den senaste informationen om bagagebestämmelser för att på så vis informera dig om det tillåtna antalet, storleken och vikten för varje typ av föremål du vill ta med på resan.

Vissa flygbolag erbjuder lägre priser som inte inkluderar bagage. När du har valt ditt flyg, kontrollera orderbekräftelsen för att ta reda på om bagage ingår i ditt pris.

Då det gäller policyn för att ta ut bagageavgifter kan det ändras när som helst av varje flygbolag. KAYAK kontrollerar inte och har ingen input gällande i bagageavgifter som tas ut av flygbolagen. Det finns flygbolag som tar ut bagageavgifter för allt bagage du reser med. Om ditt bagage överstiger den vikt, storlek eller antal som anges i flygpolicyn kan flygbolaget ta ut extra avgifter för ditt bagage. KAYAK har inget ansvar för bagageavgifter som du ådrar dig och som debiteras av flygbolaget.

6. Reseleverantörer: regler och begränsningar

Dessa villkor omfattar alla tjänster som tillhandahålls av oss relaterade till Boka med KAYAK, inklusive de tjänster du bokar via oss från reseleverantörer; dock kan reseleverantörer ha ytterligare villkor som kan komma att gälla för din bokning.

Vi uppmanar dig att i detalj studera dessa villkor och reseleverantörernas villkor, så att du är medveten om alla villkor och policyer som gäller för dina resetjänster.

Eftersom du avtalar om bokning av resetjänster via oss godkänner du härmed alla avgifter som debiteras för dessa resetjänster, inklusive de extra avgifterna som reseleverantörer kan komma att kräva. Vi förbehåller oss rätten att avboka din bokning om full betalning inte mottas i tid. Vissa reseleverantörer kan kräva att du uppvisar ett kreditkort eller en kontant deposition vid incheckningen för att täcka extra kostnader som uppstår under din resa. En sådan deposition är inte relaterad till någon betalning som KAYAK får för din bokning. Till följd av detta har KAYAK ingen plikt eller ansvar relaterat till eventuella extra kostnader som du har haft under din resa.

Du samtycker till och förstår att eventuella brott mot reglerna och restriktionerna hos Reseleverantörerna kan leda till att din bokning annulleras, nekad tillgång till den tillämpliga produkt eller resetjänster, förlust av eventuella medel som används som betalning för sådana bokningar och, eller debitering av ditt konto för eventuella kostnader som vi ådrar oss till följd av en sådan överträdelse.

7. Krav för resande

Inte alla dokument som anges nedan krävs för alla resor, och kraven varierar beroende på din destination, anslutningar och status för visum/pass. Vänligen kontakta din lokala ambassad eller den statliga avdelningen som ansvarar för att uppdatera och informera om resekrav.

  • Verkligt ID-kompatibelt körkort, militärt ID eller annan godkänd identifikation för att flyga inom det/de land/länder du reser.
  • Giltigt pass
  • Ibland visumkrav (för mer information kontakta besökslandets ambassad)

Vi ansvarar inte för några risker som är förknippade med att resa till olika länder eller de specifika risker som vissa länder medför, och vi frånskriver oss allt ansvar för eventuella skador eller förluster i samband med resor till just dessa länder.

8. Biljettpolicy

När du har slutfört din beställning via Boka med KAYAK får du en beställningsbekräftelse från oss, antingen direkt eller via vår tredje parts kundtjänstleverantör, till den e-postadress du angav. Detta e-postmeddelande fungerar som bevis på att du framgångsrikt har gjort en beställning via Boka med KAYAK och det återspeglar din passagerarinformation, dina resescheman och avgifter.

Observera att orderbekräftelsen bekräftar att ordern mottogs och att den har behandlats av oss eller av tredje part. Orderbekräftelsen fungerar inte i något fall som en elektronisk biljett eller garanti för att gå ombord på planet. När betalningen har mottagits och din bokning överförs till biljettformat av reseleverantören kommer du att få ett separat e-postmeddelande med e-biljettkvittot.

Möjligheten att avboka eller ändra ett bokat flyg är begränsad och beror på flygbolagets prisregler eller andra villkor. Om du vill avboka din bokning, vänligen kontakta våra kundtjänstrepresentanter och begär avbokningsregler för din biljett.

Ändringar av namnuppgifter är begränsade av många flygbolag. Därför bör du vara medveten om att ändringar endast är tillåtna i enlighet med flygbolagets policy om dessa krävs. De flesta flygbolag behandlar namnbyte som en avbokning, med vilket standardvillkor och avgifter gäller.

Om du begär ändringar och/eller modifieringar orsakade av en ändring av dina resplaner eller dina personliga förhållanden (avbokning eller modifiering), utöver flygbolagets villkor, gäller våra handläggningsavgifter.

Du kan ha rätt till en delvis återbetalning om du avbryter din bokning. Förutom flygbolagets avbeställningsvillkor gäller våra standardavgifter.

Det återbetalningsbara beloppet krediteras tillbaka till den ursprungliga betalningskällan. Observera dock att returperioden beror på din banks policy och orsaken till förseningar kan bero på din bank. KAYAK tar inget ansvar för förseningen av en återbetalning till dig som orsakats av din banks policy.

Om du har bokat produkter eller tjänster via Boka med KAYAK, inklusive flyg, men inte dyker upp för incheckning eller inte finns tillgänglig för att använda dig av de köpta produkterna eller tjänsterna, har du inte rätt till någon återbetalning. Du kan dock ha rätt till återbetalning av skatten. Denna bestämmelse är föremål för flygbolagets policy och du bör kontakta flygbolaget direkt.

9. Ytterligare tjänstepaket

Servicepaketen som erbjuds tillsammans med biljetterna ger dig ytterligare flexibilitet vid bokningsändringar eller återbetalningar, inställda biljetter samma dag som inköpet och Prissänkningsskydd erbjuder ytterligare prisskyddstjänster, med följande villkor:

  • Du kan antingen välja att köpa ett servicepaket för Standardplanen eller Plusplanen.
  • Bokningsändringar inkluderar, men är inte begränsade till datumändring, ändring av rutt, namnkorrigering, återställning av platser.
  • Vår vanliga handläggningsavgift vid förfrågan om bokningsändring är 100,00 $. Om ett servicepaket förvärvas reduceras handläggningsavgiften till 25,00 $ med Standardplanen och tas helt bort för Plusplanen.
  • Servicepaketet, oavsett om det är Standard eller Plus, omfattar inte ytterligare avgifter (ändringsavgifter eller prisskillnader) som reseleverantörer kan komma att begära.
  • Tjänsten Snabb återbetalning ingår i både Standard- och Plusplanen och innebär ett åtagande för oss att få biljetten återbetalad inom en period på fem dagar efter det att överenskommelsen om återbetalningen har avtalats och förfarandet inletts.
  • Prissänkningsskydd är en tjänst som erbjuds utöver biljetten, och som består av KAYAK som söker efter din exakta resplan (flygnummer, resedatum och biljettvillkor) samma dag som din bokning för att upptäcka eventuella prisändringar som kan leda till ytterligare besparingar för din biljett/dina biljetter som du bokade med KAYAK.
  • Om du köpt Plusplanen som innehåller Prissänkningsskydd, godkänner du att KAYAK, om ett lägre pris hittas, får omboka din resplan och återigen ställa ut din biljett/dina biljetter för samma resplan. 50 % av eventuella besparingar som uppnåtts vid ombokning av din resplan under Prissänkningsskyddet kommer delas med dig.
  • Det kvalificerade cash-backbeloppet kommer att krediteras till dig via den ursprungliga betalformen.
  • Prissänkningsskyddet är inte tillgängligt för alla resvägar eller alla flygbolag och det fungerar inte som någon form av besparingsgaranti. Om KAYAK inte kan upptäcka prisändringar inom en viss dag förblir biljetten/biljetterna i sitt ursprungsformat.
  • Kostnader för Standard- och Plusplanen är icke återbetalningsbara och ska betraktas som förbrukade när något av de tillgängliga alternativen använts.

10. Planen Avbokning oavsett anledning (CFAR)

Planen Avbokning oavsett anledning erbjuds utöver flygbiljettkostnaden. När du väl har valt den kan du begära avbokning av din biljett utan dokumentation och få en delvis återbetalning med följande villkor:

  • Avbeställningsbegäran måste göras med vår kundtjänstavdelning via chatt, telefon eller formuläret "Kontakta oss" minst 24 timmar före din första planerade avgång.
  • Planen Avbokning oavsett anledning gäller inte för biljetter som har ändrats eller annullerats direkt med flygbolaget. I sådana fall ska Planen Avbokning oavsett anledning betraktas som förbrukad.
  • När 24 timmar innan den första avgångsgränsen har passerat kommer Planen Avbokning oavsett anledning att betraktas som förbrukad och flygbolagens biljettregler gäller.
  • Kostnaderna för Planen Avbokning oavsett anledning återbetalas inte.
  • Förfrågan om avbokning påverkar hela bokningen och kan inte tillämpas på ett enskilt flygsegment.
  • Planen Avbokning oavsett anledning ska betraktas som förbrukad när resan har börjat, den erbjuder inte täckning mitt i resan.
  • När en giltig avbokningsförfrågan har mottagits kommer du att få tillbaka den exakta procentsatsen av biljettkostnaden som anges i planen Avbokning oavsett anledning. Planen Avbokning oavsett anledning garanterar inte full återbetalning.
  • Inga extra avgifter relaterade till biljettutgifterna (t.ex. förvalda platser, extra bagage, försäkringspaket osv.) täcks av Planen Avbokning oavsett anledning och sådana avgifter återbetalas alltså inte.
  • En återbetalning enligt planen Avbokning oavsett anledning kommer att utfärdas inom 15 dagar efter det att begäran mottagits. Summan krediteras i den ursprungliga betalningsformen.
  • I händelse av fullständiga återbetalningar utställda till följd av ofrivillig avbokning av flyg som resultat av ändringar av flygbolagets schema, oregelbundna operationer eller andra natur- eller opåverkbara händelser, kommer Planen Avbokning oavsett anledning att anses förbrukad och förblir icke återbetalningsbar.

"Unforeseen circumstances" means any extraordinary event that can be described as any circumstance beyond the reasonable control of an airline. For example, but not as a limitation, hurricanes, floods, earthquakes, cyclones, thunderstorms, blizzards, volcanic eruptions, high winds, excessive precipitation, wildfires and other natural disorders, or civil disorder and unrest, political instability, quarantine, aircraft maintenance problems and security issues.

11. Betalning

När du gör en bokning via Boka med KAYAK måste du förse oss med de korrekta kredit- eller bankkortuppgifterna. Genom att tillhandahålla din kredit- eller bankkortsinformation godkänner du att KAYAK, eller en tredjepartstjänsteleverantör för KAYAK, debiterar dig för den totala mängden resetjänster. Du kan komma att se flera avgifter: "Priser" och "Skatter och avgifter" för resetjänsterna, som är lika med det totala beloppet som anges i din bokning.

Om vi stöter på några problem under behandlingen av din betalning kommer vi att meddela dig. Vi är inte ansvariga för någon efterföljande prishöjning till följd av betalningsfel. Eventuella prishöjningar granskas av, och avtalas med dig innan bokningen genomförs.

Varken KAYAK, någon tredje parts tjänsteleverantör eller reseleverantör är skyldiga att utfärda biljetter innan betalningsprocessen har slutförts. Du kommer att få din bokningsbekräftelse och elektroniska faktura via e-post till adressen du angav vid bokningstillfället.

12. Tvister

De tvistlösningsmetoder som följer med din användning av Boka med KAYAK kommer att lösas via obligatorisk skiljedom av American Arbitration Association (“AAA”). Genom att använda webbplatsen för Boka med KAYAK godkänner du tvistlösningen via AAA. Dessa villkor och eventuella tvister mellan dig och företaget ska regleras av lagarna i delstaten Connecticut utan hänsyn till principerna för lagkonflikter. Du kan avböja att godkänna skiljeförfarande genom att skicka ett skiljedomsavskrivningsbrev till legal@kayak.com inom trettio (30) dagar efter att du först accepterat dessa villkor.

Genom att gå in på webbplatsen för att använda Boka med KAYAK godkänner du de villkor som vi inför. Vi är inte ansvariga för att du inte har granskat allt som anges i dessa Allmänna villkor.

Förfarande för lösning av tvister.

Innan vi inleder skiljedom strävar vi efter att lösa problemet på det mest ekonomiska och välvilliga sättet för alla berörda parter. Respektive accepterar du att lösa alla konflikter eller framställningar som på något sätt rör webbplatsen, Boka med KAYAK, alla interaktioner med våra kundtjänstagenter och alla tjänster och produkter som tillhandahålls av reseleverantörer genom att ta kontakt med vår kundsupport.

Kreditkortsåterbetalningar.

Du har möjlighet att bestrida avgifter med kreditkortsföretag ("återbetalningar"). Om du har en fråga om en avgift på ditt kreditkortsutdrag, uppmuntrar vi dig att ringa kundsupport och reseleverantören innan du bestrider en avgift med ditt kreditkortsföretag för att diskutera frågor eller funderingar kring avgifterna. Vi förbehåller oss rätten att avbryta alla resebokningar i händelse av en återbetalning relaterad till den bokningen.

Genom att använda Boka med KAYAK för att göra en bokning hos en reseleverantör accepterar du och godkänner de relevanta avbokningsreglerna för den reseleverantören. I alla fall görs avbokningsreglerna för varje bokning tillgängliga på vår webbplats när du gör din bokning. Observera att vissa priser eller specialerbjudanden inte kan avbokas eller ändras. KAYAK, dess tredjepartstjänstleverantörer och reseleverantörer anser följande scenarier för återkrav vara olämpliga och behåller rätten att undersöka och motbevisa alla sådana återkrav, inklusive rätten att återkräva kostnader för sådana återkrav från dig:

  • Återbetalningar till följd av icke-avbokningsbara bokningar i händelse av att KAYAK, KAYAKs tredjepartstjänsteleverantörer eller reseleverantören inte kan ge en återbetalning, oavsett om bokningen används eller ej.
  • Återkrav till följd av avgifter som godkänts av familj, vänner, medarbetare eller andra tredje parter med direkt tillgång till dig, användarens, kreditkort.
  • Återkrav till följd av reseleverantörens tillfredsställande leverans av en produkt eller tjänst på ett sätt som överensstämmer med reseleverantörens produktbeskrivning men som du kanske inte längre vill ha eller behöver.
  • Återkrav till följd av force majeure eller andra omständigheter (inklusive konkurs av KAYAK, KAYAKs tredjepartsleverantörer eller reseleverantörer) som ligger utanför KAYAK eller dess dotterbolag.

13. Ansvarsbegränsning

All information på vår webbplats distribueras som den är, utan att kunna garantera full exakthet eller att informationen är fri från fel eller utelämnanden. Vi garanterar inte på något sätt aktualitet, exakthet eller tillgänglighet av information såvida inte dessa garanteras av lagar eller förordningar och internationella fördrag. Under inga omständigheter, inklusive men inte begränsat till oaktsamhet, kommer KAYAK, inklusive dess respektive befattningshavare, styrelseledamöter, anställda, representanter, moderbolag, dotterbolag, systerbolag, distributörer, leverantörer, licensgivare, ombud eller andra som är involverade i att skapa, sponsra, marknadsföra, eller på annat sätt göra webbplatsen tillgänglig, Boka med KAYAK och dess innehåll (tillsammans "de täckta parterna"), vara ansvarig gentemot någon person eller enhet för skada, förlust, anspråk, defekt eller för någon skada som är särskild, bestraffande, exemplarisk, direkt, indirekt , oförutsedd, kompenserande eller för följdskador av något slag, oavsett om de är baserade på avtalet, skadestånd, vårdslöshet, brott, strikt ansvar eller på annat sätt, som härrör från eller på något sätt relaterat till verksamheten eller verksamheten i vårt företag, inklusive men inte begränsat till: (i) förlust av goodwill, vinst, affärsavbrott, data eller andra immateriella förluster; (ii) användning eller oförmåga att använda, obehörig användning av, prestanda eller bristande utförande av webbplatsen eller tjänsterna eller materialet på webbplatsen eller de reserverade resereservationerna via callcentret, även om de informeras om möjligheten till sådana skador; (iii) obehörig åtkomst till eller manipulering av din personliga information eller överföringar; (iv) tillhandahållande eller underlåtenhet att tillhandahålla någon tjänst; (v) fel eller felaktigheter som finns på webbplatsen eller någon information, programvara, produkter, tjänster och relaterad grafik som erhållits via webbplatsen; (vi) alla transaktioner som görs via denna webbplats; (vii) eventuella skador eller virus som kan infektera datorutrustning eller annan egendom, eller förlust av data, åtkomst, användning eller användning av ditt konto som används för att surfa på webbplatsen, eller nedladdning av material, data, text, bilder, videor, ljud eller annan information från webbplatsen eller associerat med e-post eller länkar som skickas av KAYAK eller dess tredjepartsleverantörer; eller (viii) skador som annars uppstår på grund av användningen av webbplatsen, förseningar eller oförmåga att använda webbplatsen eller någon information, produkter eller tjänster som erhållits via webbplatsen.

Vårt totala ansvar eller våra reseleverantörers eller tredje parts tjänsteleverantörer får under inga omständigheter överstiga de totala kostnader som anges i resplanen som genererar sådant ansvar. Observera att anspråk eller orsak till handling som uppstår till följd av eller i samband med din åtkomst och användning eller inköp av produkter och/eller tjänster från webbplatsen måste lämnas in inom hundraåttio (180) dagar från det datum då köpet slutfördes . Om gällande lagstiftning inte tillåter begränsningar eller undantag beträffande skadeståndsansvaret, så kanske de som anges ovan inte gäller i ditt fall. Din användning av webbplatsen sker på egen risk. Vårt företag fungerar som mellanhand eller som agent för produkter och tjänster relaterade till resor såsom flygtransport, hotellboende, måltider, reseförsäkring, biluthyrning etc.) och vi ansvarar inte på något sätt för produkterna och tjänsterna från dessa reseleverantörer.

Reseleverantören som tillhandahåller resor eller andra tjänster på denna webbplats via Boka med KAYAK är oberoende entreprenörer och inte agenter eller anställda hos KAYAK, dess tredjepartsleverantörer eller KAYAKs täckta parter. KAYAK och våra dotterbolag är inte ansvariga för fakta, fel, utelämnanden, löften, garantier, kränkningar eller vårdslöshet från sådana leverantörer eller för personskador, dödsfall, förlust, olyckor, förseningar, materiella skador eller andra skador eller utgifter som härrör från dessa Reseleverantörer. Vi har inget ansvar och kommer inte att göra någon återbetalning eller ta ansvar för skador i händelse av förseningar, avbokningar, överbokning, strejk, arbetstvister, konkurs, maskinstopp, karantän, regeringsbegränsningar, väder, force majeure eller andra orsaker utöver Omfattade parters direkta kontroll.

Ingen täckt part ska hållas ansvarig för någon tjänsteleverantörs överträdelse av garantin eller för något annat fel som görs av en tjänsteleverantör (inklusive skadeståndsansvar), avseende produkter och/eller tjänster som är tillgängliga via Boka med KAYAK på webbplatsen. Ingen täckt part ansvarar för någon tjänsteleverantörs försummelse att följa dessa villkor eller tillämplig federal, statlig, provinsiell och lokal lag.

Genom att använda vår webbplats godkänner du härmed villkoren och du kommer inte att väcka några rättsliga förfaranden mot KAYAK, eller dess täckta parter. Därför ansvarar båda KAYAK, dess täckta parter inte för förlust eller skada på egendom eller personskada orsakad av fel, försumlighet eller någon annan felaktig handling eller underlåtenhet av något slag.

Vidare, eventuella besvär, förlust av nöje, psykiskt lidande eller andra liknande händelser; försenad avresa, missade förbindelser, byte av boende, avslutande av tjänster eller ändringar i priser och avgifter; eventuell avbokning eller dubbelbokning av bokningar eller biljetter utanför den rimliga kontrollen av KAYAK; och alla påståenden av något slag som uppstår på grund av eller i samband med lufttransport eller andra transporttjänster, produkter eller andra funktioner som utförs (eller inte) eller som uppstår (eller inte) i samband med dina resor är inte KAYAKs ansvar och eller täckta parters ansvar. Dessutom ansvarar KAYAK inte för förseningar, avbokningar eller ändringar av flygscheman som utförs av flygbolagen. Begränsningarna som anges i dessa Allmänna villkor kommer att överleva och gälla även om det konstateras att någon begränsad åtgärd som anges i dessa Allmänna villkor har misslyckats med att uppnå sitt väsentliga syfte. Ansvarsbegränsningarna i dessa villkor för att säkerställa fördelarna med KAYAK och dess täckta parter.

14. Force majeure

Alla handlingar eller situationer som ligger utanför vår kontroll benämns som ”Force Majeure” -händelser. Under en sådan omständighet är vi inte ansvariga för något misslyckande av att utföra, eller förseningar i fullgörandet av våra skyldigheter eller avtal, eller för avbrott i tjänsten direkt eller indirekt från Guds handlingar.

Ingen part kommer att hållas juridiskt ansvarig för eventuella förluster eller naturskador som den andra parten drabbas av, så länge detta misslyckande eller försenande är ett direkt resultat av en Force Majeure-händelse.

Alla handlingar, händelser, icke-händelser, underlåtenhet eller olyckor som ligger utanför vår kontroll inkluderat (men är inte begränsat till):

  • Strejker, lock-outs eller andra industriella händelser eller åtgärder.
  • Civilt rabalder, upplopp, invasion, cyberattack, terroristattack eller hot om terroristattack, krig (oavsett om deklarerats eller inte) eller hot om eller förberedelse inför krig.
  • Brand, explosion, storm, översvämning, jordbävning, sjunkning, epidemi, pandemi eller andra naturkatastrofer.
  • Oförmåga att använda järnvägar, sjöfart, flygplan, motortransport eller andra medel för offentlig eller privat transport.
  • Avbrott eller misslyckande med allmännyttiga tjänster (inklusive oförmåga att använda offentliga eller privata telenät).
  • Alla regeringars handlingar, förordningar, lagstiftning, bestämmelser eller begränsningar.
  • Andra orsaker, utom vår rimliga kontroll.

Vi kommer att använda våra rimliga ansträngningar för att minimera förseningar eller problem orsakade av Force Majeure eller för att hitta en lösning med vilken våra skyldigheter enligt dessa Villkor kan utföras trots Force Majeure-händelsen.

<b>I händelse av Force Majeure:</b> Din bokning MÅSTE annulleras före det planerade avresedatumet annars riskerar du förverkande av biljettens värde och inget återbetalnings-, omboknings- eller omdirigeringsalternativ kommer att gälla. Hela din bokning kommer gå förlorad. Om du redan har skickat in en begäran om återbetalning, tänk på att din återbetalning kan ta lite längre tid än normalt att slutföra på grund av det stora antalet resenärer som kan påverkas av samma Force Majeure-händelse.

Vi är fast beslutna att följa den etablerade policyn och försöka föreskriva en alternativ lösning som passar båda sidor. Reseleverantörer kan erbjuda undantag för att avbryta, skjuta upp resor eller ge återbetalningar till passagerare som kan vara tillgängliga om en specifik flygning som påverkats ställs in. Om du begär några ändringar och/eller modifieringar orsakade av force majeure-omständigheter (t.ex. avbokning eller modifiering), utöver villkoren för reseleverantören, kommer våra behandlingsavgifter att gälla.

15. Skadestånd

Du samtycker till att gottgöra, försvara och hålla vårt företag , dess täckta parter, medarbetare, partners, affärspartners och/eller deras respektive handlare och någon av deras respektive ledare, befattningshavare, styrelseledamöter, chefer, anställda och agenter fria från tredje parts förklarande, åtgärdsorsaker, begäranden, återkrav, förluster, personskador, böter, sanktioner eller andra belopp av något slag, inklusive rättsliga och bokföringsmässiga kostnader, som härrör från:

  • ditt utnyttjande av webbplatsen eller Boka med KAYAK;
  • dina överträdelser av lagar eller tredje parts rättigheter; eller
  • ditt påstådda brott mot dessa villkor.

16. Relaterad lagstiftning

Du bör vara medveten om att alla resor i andra länder för att komma till din destination, troligen är föremål för Montrealkonventionen, eller nu för Warszawakonventionen och dess ändringar, som även i vissa fall kan regleras genom förordning (EG) nr 261/2004 av Europaparlamentet och rådet av den 11 februari 2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och avbokning eller lång försening av flygningar. Transportavtalet med en transportör kan begränsas av dessa internationella lagar, men både transportavtalet och dessa lagar begränsar transportörens ansvar.

17. Meddelande om reseleverantörens avtalsvillkor

  1. Ett flygbolags individuella villkor, relaterade regler, regleringar och policyer och eventuella tillämpliga kostnader gäller för din resa med det flygbolaget.
  2. Om du använder mer än ett flygbolag för din resa kan villkoren, bestämmelserna och eventuella avgifter tillkomma dig för varje flygbolag.
  3. Villkoren, bestämmelserna och alla tillämpliga avgifter för varje flygbolag ingår genom detta meddelande, i och som del av ditt transportavtal.
  4. Villkoren kan inkludera, men är inte begränsade till:
    1. Villkor och begränsningar för flygbolagets ansvar för passagerares kroppsliga sår eller dödsfall.
    2. Tillämpning av flygbolagets villkor och ansvarsbegränsningar för företagens och personernas handlingar, associerade med flygbolaget, deras supportrar och representanter, inklusive vem som helst som tillhandahåller tjänster eller varor till flygbolaget.
    3. Anspråk, begränsningar, inklusive tidsfrister för vilka passagerare måste göra anspråk eller väcka rättsliga åtgärder mot flygbolaget.
    4. Regler om bekräftelser eller reservationer; incheckningstider användning, varaktighet och giltighet av lufttransporttjänster; och flygbolagets rätt att neka passagerare tillgång till flygplanet.
    5. Flygbolagets rättigheter och begränsningar av flygbolagets ansvar för försening eller underlåtenhet att uppnå en tjänst, inklusive tidtabellsändringar, ersättning av alternativa flygbolag eller omdirigering, och, när så krävs enligt tillämplig lag, flygbolagets skyldighet att meddela passagerare om operatörens eller det ersättningsflygplanets identitet.
    6. Flygbolagets rättigheter att vägra tillgång till passagerare som inte följer gällande lagar eller som inte visar upp alla nödvändiga resehandlingar.
  5. Du kan få mer information om ditt transportavtal och ta reda på hur du kan begära en kopia på platser där biljetter säljs. Många flygbolag har också denna information på sina webbplatser. När det krävs enligt tillämplig lag har du rätt att läsa hela texten i ditt transportavtal på flygbolagets flygplats och försäljningskontor och på begäran få en gratis kopia per post eller annan leveransservice från varje flygbolag.
  6. Om ett transportföretag säljer flygtransporttjänster eller hanterar bagage som anger transport till ett annat transportföretag, görs detta endast som agent för det andra lufttrafikföretaget.

18. Förbjudna föremål

Av säkerhetsskäl får farligt gods inte packas ner i incheckat bagage eller i eller kabinbagage (ej incheckat) förutom i fall då det särskilt tillåtits. Farligt gods innefattar men är inte begränsat till: komprimerade gaser, frätande ämnen, sprängämnen, brandfarliga vätskor och fasta ämnen, radioaktiva material, oxiderande material, gifter, smittsamma ämnen och portföljer med installerade larmanordningar. Av säkerhetsskäl kan andra begränsningar gälla. Kontrollera med din operatör. Federal lag förbjuder transport av farligt material ombord på flygplan i ditt bagage eller som du bär på dig själv.

19. Reseförsäkring

Reseförsäkring är tillgänglig via Boka med KAYAK från reseförsäkringsbolag från tredje part. KAYAK tillhandahåller, äger eller kontrollerar inte någon av reseförsäkringsföretagen, och därför ansvarar reseförsäkringsbolagen för den försäkring du kan välja att köpa. Reseförsäkringsbolagets villkor och policyer gäller din reseförsäkring så du måste godkänna och förstå dessa villkor. Din interaktion med alla reseförsäkringsbolag som nås via Boka med KAYAK sker på egen risk; KAYAK bär inget ansvar om något skulle gå fel med din reseförsäkring.

Internationella flygrutter i topp.

Billiga flyg, hotell, hyrbilar och reseerbjudanden:

KAYAK söker igenom hundratals resesajter på ett par sekunder för att hitta de bästa erbjudandena för flygbiljetter, billiga hotell, semestrar och hyrbilar.

Inte vad du letar efter? Hitta tusentals andra hotell, flyg, hyrbilar och paketresor med KAYAK.